Hur gör du när du pusslar?

Vi slår oss ofta för bröstet och är stolta över den svenska platta organisationen och frånvaron av intrikata och sammanvävda hierarkiska strukturer. Visst har vi lager av politiskt rävspel, strategiska dimmridåer, skvaller och "kniven i ryggen" och rädsla för förändring...men vi har i varje fall inte organiserat oss för att skapa det.

Men vi har en övertro på processer och effektivitet, vilket ofta leder till att kreativiteten och tänkandet "utanför lådan" blir lidande: ju snabbare man kör bilen, desto mer tunnelseende...

Att pussla är en manuell kreativ process som ofta följer ett visst mönster. Försök pussla ett pussel utan att känna till bilden på pussellådan. Har du någonsin köpt ett second hand-pussel i plastpåse utan översiktsbild, så rekommenderar jag upplevelsen. Du känner inte till motivet och vet inte om alla bitarna tillhör samma pussel eller om alla bitarna finns med. Det kan till och med finnas dubletter. Har du varit med om projekt som startas utan tydlig projektvision, utan vetskap om alla nödvändiga resurser existerar?

Googles famösa 70-20-10 princip innebär att 20% av arbetstiden ägnas åt nytänkande i relation till aktuella projekt (de övriga 70 procenten) och 10% hänges åt kreativa vidgande tankar fria från projektbojor och strategiska begränsningar.

Det handlar om att kunna pussla även om alla bitar är helt svarta, eller kanske inse att man faktiskt kan pussla ett runt eller oregelbundet pussel som saknar vanliga kantbitar. Eller kanske kröka det platta pusslet till att skapa en tredje dimension, att pussla en boll eller en kub. Det gäller att inse begränsningar i vardagens aktiviteter och processer baserade på "det som vi alltid gjort". När  man pusslar kan man tillåta sig att strunta i ramarna och plocka ut och fokusera på en mängd av bitar som har likande färg eller mönster, vilket indikerar att de kanske hänger ihop, och pussla ihop öar av bitar i en slags kreativ frenesi.

Jag brukar inte tvinga mig själv att börja pussla hela ramen med alla kantbitarna, men jag brukar däremot separera alla kantbitarna från de övriga bitarna och speciellt identifiera de fyra hörnbitarna, de som på ett traditionellt rektangulärt pussel har två helt raka sidor. Genom att kontrollera och placera ut de fyra hörnbitarna kan jag låta kreativiteten flöda i resten av bygget: varje ny mängd av ihopsatta bitar placeras ut i relation till dessa hörnbitarna i enlighet med motivöversikten.

På samma sätt kan man se att projektet har sina "hörnbitar" som strategiskt kan placeras ut enligt den aktuella projektvisionen, för att sedan tillåta iterationer av kreativt passionerat pusslande av delmängder av helheten.

För att skapa denna kreativa miljö, måste man se till att de fyra hörnbitarna är verkliga bitar som tillhör pusslet, att de är "certifierade hörnbitar" helt enkelt!

iSQI (International Software Quality Institute) erbjuder fyra pusselbitar som du kan använda som hörnbitar i ditt projekt. Testcertifieringen ISTQB kombineras med kravcertifieringen IREB (Certified Professional for Requirements Engineering) och tillsammans med en fördjupningsmodul och en dos praktisk erfarenhet, så kan du bygga ihop en otroligt stark certifiering: QAMP - Quality Assurance Management Professional. Fyra riktiga hörnbitar som gör att du kan njuta av ett kreativt projekt, flexibelt med oändliga möjligheter.

 

REFERENSER och LÄNKAR

QAMP = Quality Assurance Management Professional

IREB CPRE = Certified Professional for Requirements Engineering
IREB = International Requirements Engineering Board    

ISTQB CTFL = Certified Tester - Foundation Level
ISQTB = International Software Testing Qualifications   

iSQI-CAT = Certified Agile Tester
iSQI = International Software Quality Institute   

ECQA-CIM = Certified Innovation Manager
ECQA = The European Certification and Qualification Association   

iSQI-CPPM = Certified Professional for Project Management

iSAQB-CPSA = Certified Professional for Software Architecture
iSAQB® = International Software Architecture Qualification Board   

ISSECO-CPSSE = Certified Professional for Secure Software Engineering
ISSECO = International Secure Software Engineering Council   

iNTCCM-CPCM = Certified Professional for Configuration Management
iNTCCM = international Certification of Configuration Management association    

Om författaren

Stefan Eekenulv är en passionerad seniorkonsult inom kravhantering och förbättringsarbete, kreativ och visuell, alltid med fokus på att se saker med nya ögon och att få det att funka i verkligheten.