Agile är inte en metod…det är ett sätt att tänka!

Många tror att Agilt är något nytt. Men ofta är det bara det ”sunda förnuftet” från redan existerande metoder som paketerats om till något ”nytt” som går att sälja.

Förhoppningsvis är paketering så pass bra att den hjälper människor och organistaioner att tänka rätt.

Det gäller att tänka rätt!

Vår upplevelse av världen är något som vi bygger upp i huvudet. Vi upplever vår hemmabyggda mentala model av verkligheten, INTE verkligheten per se!

Därför gäller det att ha rätt ”bilder och metaforer” i skallen! 
(Detta är grunden för det som jag kallar för Metfordriven utveckling (Metaphor Driven Development).som jag kommer skriva mer om senare!) 

Så om man vill vara agil gäller det att ha ett antal metaforer som ger energi och fungerar när man kör i 200 km/h.

En bild som är bra och som förklarar en av de viktigaste principerna inom Agile och Lean är denna:

Några citat:

"At its core, lean focuses on the value stream and provides philosophies, principles,and tools to continually decrease time to market, enhance value delivery, and eliminate waste and delays."
    Dean Leffingwell

 

"We need to figure out a way to deliver software so fast that our customers don’t have time to change their minds.”
Mary & Tom Poppendieck

 

"Agile is also based on a simplistically sound economic principle—the sooner we deliver a feature, the sooner our customers will pay us for it. This improves the return on investment for the cost of development"

Dean Leffingwell 
(in Agile Software Requirements Lean Requirements Practices for Teams, Programs, and the Enterprise_ p.17)

 

Leverera!

Det handlar om att skapa en situation där man LEVERERAR något som är tillräckligt bra och skapar ett inkommande pengaflöde så tidigt som det bara går.
Men vad som är ”tillräckligt bra” är otroligt svårt att avgöra.
Det kräver ett fokus på situationen vari produktutvecklingen sker. Att förstå och ibland även gissa problemdefinitionen som  de viktigaste intressenterna känner och upplever är själva kärnan. Om man lyckas lösa ett verkligt problem, så kommer kunderna och pengaflödet!

Men eftersom allt går otroligt snabbt (exempel byggdes Twitter, lanserades och slog igenom på enbart nio månader!) så hinner man inte göra allt helt perfekt. Och gör man det inte tillräckligt bra så kommer kunderna hoppa över till en konkurrent!

Agilt tänk vill fånga ROI så tidigt som möjligt!



Ett agilt tänk är att se till att knyta kunden redan innan produkten är klar!

Detta är den stora skillnaden mellan ”gammalt tänk” och det nya snabba.
Med nya medier så kan man distribuera produkter i olika format och i olika stadier av färdigställande och ändå ta betalt!

Genom att tänka rätt!

Genom att bygga communities, varumärken och fokusera på kundupplevelsen!

Vi jobbar inte mindre med intressenterna, utan MER.
Dessutom mer kontinuerligt genom hela produktens livscykel!
En kravingenjören har massor av jobb i en bra fungerande agil värld!


Varför måste en bok vara klar för att kunden ska kunna köpa den?
Kan man sälja en idé till en bok med en känd författare?
Det finns författare som erbjuder privatpersoner att finansiera författandet genom att erbjuda produktplaceringar i texten och kanske till och med skriva till en karaktär baserade på sponsorns önskemål. Smart tänkt! Fånga pengarna tidigt!

 

Oreilly har en ännu bättre idé som fungerar!

Ett bra exempel på agilt tänk som jag vill att ni ta med er är detta:

När en författare byggt kapitelstrukturen till en kommande bok, läggs den upp på Oreillys hemsida under rubriken Early Releases. Där kan jag som kund köpa boken även om endast ett par kapitel är klara. Därefter får jag kontinuerliga uppdateringar allteftersom kapitlen är klara.

tänk efter: man läser i regel inte en hel fackbok från pärm till pärm ändå.

 
min senaste bok är en Early Release av UX strategy!

De minimerar således risken att boken inte säljer när den väl är klar, och man förlänger säljperioden och skapar marknadsföring redan i ett tidigt skede.

Dessutom gör det säkert att författaren blir ännu mer fokuserad när han vet att det redan finns läsare som väntar på nästa kapitel.

Och författaren få återkoppling på kapitel innan han/hon skrivit klart hela boken!

 

Endast 5 kapitel av 11 är klara, men boken säljer ändå!

Kunden får mailutskick varje gång ett nytt kapitel är klart. Som att få en present flera gånger!

 

Visst är det underbart agilt! 

Bra tänkt helt enkelt!

 

 

Om författaren

Stefan Eekenulv är en passionerad seniorkonsult inom kravingenjörsskap och förbättringsarbete, kreativ och visuell, alltid med fokus på att se saker med nya ögon och att få det att funka i verkligheten.